Jak czytać oznakowanie produktów kosmetycznych? Bezpieczeństwo kosmetyków. - insightshop.pl

Jak czytać oznakowanie produktów kosmetycznych? Bezpieczeństwo kosmetyków.

Czy kosmetyki są bezpieczne?  

Każdy produkt kosmetyczny podlega Rozporządzeniu 1223/2009 i zanim zostanie dopuszczony do obrotu, musi przejść serię badań oraz ocenę bezpieczeństwa. Wymagania prawne są bardzo restrykcyjne, a nadrzędną wartością każdego producenta powinno być nie tylko zadowolenie, ale przede wszystkim Twoje bezpieczeństwo.

Zanim kosmetyk trafi do sprzedaży, przechodzi przez ręce Safety Assessora, czyli osoby która dokładnie sprawdza skład, narażenie na produkt, ocenia ryzyko zajścia reakcji pomiędzy masą a opakowaniem, czuwa aby technolodzy nie przekroczyli dopuszczalnych stężeń składników oraz analizuje wszystkie potrzebne badania.

Raport Oceny Bezpieczeństwa to najważniejszy dokument każdego kosmetyku, który jest jednoznaczny z tym, że w normalnych warunkach stosowania nie stanowi zagrożenia dla życia i zdrowia.

Teraz już wiesz, że zanim produkt trafi do Twojego domu, musi przejść wiele badań, aby był dla Ciebie bezpieczny!

Oznakowanie produktów kosmetycznych

Opakowania produktów kosmetycznych, muszą być oznakowane po polsku, w prosty i czytelny sposób, aby każdy na pierwszy rzut oka wiedział, że kupuje szampon a nie peeling do stóp. Na etykietach znajdziesz wymagane prawnie informacje, które mogą dużo powiedzieć o produkcie – dlatego warto je rozumieć!

Etykiety produktów INSIGHT mają podwójne dno! Znajdź strzałkę w prawym górnym rogu, odklej pierwszą warstwę i przeczytaj wszystkie ważne informacje, przetłumaczone na Twój język.

  1. Funkcja kosmetyku 🡪 mówi o przeznaczeniu produktu.
  2. Nominalna zawartość w momencie pakowania 🡪 ilość masy kosmetycznej podana w jednostkach masy lub objętości. Jest to tak zwana zawartość netto w opakowaniu.
  3. Data ważności produktu 🡪 musi zawierać miesiąc i rok lub dzień, miesiąc i rok, a poprzedza ją zwrot: „termin minimalnej trwałości”. Jest to data, do której kosmetyk, przechowywany w odpowiednich warunkach, zachowuje swoje właściwości. Jeśli jest to konieczne, producent powinien wskazać szczególne warunki przechowywania, np. w lodówce.
  4. Numer partii produktu 🡪 w przypadku jakichkolwiek niepożądanych efektów lub błędu przy produkcji, można zidentyfikować serię i wycofać z rynku.
  5. Szczególne środki ostrożności 🡪 część substancji dozwolonych do stosowania w kosmetykach podlega ograniczeniom i prawo wymaga dodatkowych ostrzeżeń na etykiecie, np. „Nie stosować poniżej 3 roku życia”.
  6. Nazwa i adres firmy odpowiedzialnej za produkt 🡪 jest to podmiot odpowiedzialny za produkt, czyli producent. W przypadku sprowadzania kosmetyków zza granicy, to dystrybutor przejmuje obowiązki podmiotu odpowiedzialnego w danym kraju. W związku z tym, na opakowaniach INSIGT widnieje włoski producent – Eley, a dodatkowo jest informacja o polskim dystrybutorze – Fryzdom.
  7. Wykaz składników 🡪 „Ingredients”, czyli skład produktu przedstawiony w sposób malejący w przypadku składników w stężeniu powyżej 1%. Składniki w stężeniu mniejszym niż 1% mogą być wymienione w dowolnej kolejności. Wszystkie nazwy muszą być zgodne z międzynarodowym wykazem składników. Kompozycje zapachowe określane są jako „Parfum” lub „Aroma”, a wszystkie barwniki, oprócz tych odpowiedzialnych za barwienie włosów, umieszcza się na końcu wykazu.
Symbole na opakowaniach kosmetyków

Na opakowaniach, oprócz wymaganych prawnie informacji, często występują również symbole. Niektóre wynikają z braku miejsca na etykiecie i zastępują długie zwroty, a inne są dodatkiem marketingowym. Bez względu na ich rolę, warto wiedzieć jak je czytać.

Symbol „e” oznacza, że producent stosuje system kontroli podczas napełniania opakowań i podana ilość na opakowaniu jest wartością rzeczywistą.

EXP   Expiration day – data ważności. Po tym skrócie widnieje termin przydatności produktu wyrażony jako miesiąc i rok lub dzień miesiąc i rok.
Na opakowaniach kosmetyków INSIGHT, symbol ten wraz z datą umieszczany jest laserowo, aby był trwały przez cały okres stosowania kosmetyku.

PAO – Period After Opening – okres czasu przydatności produktu po otwarciu. Jest określony w miesiącach, np. 12 M lub latach. W przypadku kosmetyków, których termin ważności przekracza 30 miesięcy, symbol PAO może zastąpić datę minimalnej trwałości. Kosmetyki zamknięte w szczelnym opakowaniu są stabilne mikrobiologicznie, natomiast w momencie otwarcia oraz za każdym razem, kiedy wkładamy palce do słoiczka, wprowadzamy nowe drobnoustroje. Dlatego ważne jest przestrzeganie PAO i zużycie produktu przed upływem czasu.

fl.oz   Fluid ounce, czyli uncja płynu. Jest to jednostka objętości cieczy w opakowaniu.     

Znak przydatności do recyklingu oznacza, że opakowanie produktu nadaje się do segregacji i ponownego przetworzenia. Znak ten przypomina o tym, aby nie zaśmiecać środowiska, a zużyte opakowanie wyrzucić do odpowiedniego kosza na śmieci.

 

Mało kto wie, że od 2009 testowanie kosmetyków oraz surowców kosmetycznych na zwierzętach jest zakazane. Powszechne jest jednak wykorzystywanie zwierząt do pracy przy pozyskiwaniu surowców, lub dodawanie substancji odzwierzęcych do produktów. Znak VEGAN OK to gwarancja, że żaden składnik nie jest pochodzenia zwierzęcego, a produkcja gotowego produktu kosmetycznego odbyła się z poszanowaniem środowiska, bez udziału czy śmierci zwierząt.

 

 

COSMOS NATURAL to gwarancja że produkt jest organiczny i naturalny oraz produkowany z poszanowaniem bioróżnorodności środowiska naturalnego. Ilość składników pochodzenia naturalnego nie może być niższa niż 98%, a opakowania powinny mieć jak najmniejszy wpływ na naturę.

Deklaracja procentowej zawartości substancji pochodzenia naturalnego, pokazuje transparentność marki wobec Ciebie. Informację o ilości substancji naturalnych w produktach INSIGHT, znajdziesz na przedniej etykiecie. Pozostałe substancje, to niewielki odsetek surowców syntetycznych, niezbędnych do zachowania bezpieczeństwa oraz funkcji kosmetyku.

 

ISO 9001  – W procesie produkcji kosmetyków stosuje się System Zarządzania Jakością zgodny z normą ISO 9001. Jest to standard rozpoznawany na całym świecie, a firma która posiada certyfikat, musi spełniać wszystkie wymagania dotyczące dokumentacji porządku pracy, zarządzania zespołem, co w ostateczności prowadzi do poprawy jakości wyrobów lub usług.

ISO 22716 – Inaczej mówiąc jest to GMP – Dobre Praktyki Produkcyjne. Na każdego producenta kosmetyków został nałożony obowiązek wdrożenia tego systemu jakości do swojego zakładu produkcyjnego. GMP zapewnia wysoką jakość oraz bezpieczeństwo gotowych produktów kosmetycznych.

Poza wszystkimi oznaczeniami, które udało nam się rozszyfrować, na opakowaniach kosmetyków można dodatkowo znaleźć symbole takie jak:

„Klepsydra” –  oznacza datę ważności produktu. Zastępuje skrót “EXP”, który występuje na  opakowaniach marki INSIGHT.

Symbol ręki na książce oznacza, że do kosmetyku dołączono ulotkę, dodatkową kartkę lub taśmę, na której znajdują się ważne informacje.

LOT  – Zwrot poprzedzający numer partii, który jest niepowtarzalnym ciągiem liczb, znaków, czy liter. Numer ten jest nadawany przez producenta.

Każde opakowanie produktu kosmetycznego dostarcza mnóstwo informacji. Wystarczy tylko zacząć prawidłowo czytać etykietę. Mam nadzieję, że od dzisiaj żaden symbol nie będzie dla Ciebie zagadką!

0 0 vote
Oceń
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
0
Chętnie skomentuje x
()
x